fredag 6 januari 2012

The first theme of the year 2012

We are now going to study fairy tales and other stories. These things are what you are going to practice:

  • Read/listen to fairy tales, fables, myths and folk tales.
  • Learn about some famous authors.
  • Write reviews of stories.
  • Present stories orally.
  • Translate famous stories from Swedish to English.
  • Study new words and phrases.
  • Practice grammar for example verbs and other things that you find difficult.
  • Watch stories and make reflexions about them in writing or orally.
  • Write a story on your own or with a friend.

****************************************
    Pedagogisk planering i engelska för årskurs 7
    Arbetsområde: Fairy tales, fables and legends
    Tid: 4 veckor


    Förankring i kursplanen- syftet med undervisningen
    Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
    Förstå och tolka innehållet i talad engelska och i olika slags texter,
    Formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
    Använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådda,
    Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang

    Konkretiserade mål för arbetsområdet
    Kunna skriva och utföra intervjuer.
    Läsa och analysera innehåll i sagor, legender och fabler.
    Lyssna och se på sagor, fabler och legender samt analysera innehållet muntligt och skriftligt.
    Läsa och ta del av innehållet i faktatext om en känd författare.
    Bearbeta sina texter utifrån genomgångar och övningar i grammatik.


    Undervisning
    Se ”The Ugly Duckling” och redogöra för innehållet skriftligt.
    Läsa och ta del av innehållet i text om H.C Andersen.
    Jobba med ordförrådet inom området berättelser.
    Skriva en fabel och göra en ljudinspelning av den.
    Öva på att stärka svagheter eleverna har i grammatik.
    Intervjua en klasskompis om böcker samt muntligt redovisa intervjun (får välja mellan 3 alternativ).
    Läsa och analysera innehållet i tre fabler.
    Se en sägen och jobba med innehållet utifrån uppgifter.

    Bedömning
    Muntliga, skriftliga uppgifter som testar reception (läs- och hörförståelse) samt produktion och interaktion (tala, skriva, samtala).
    (Se bedömningsmatris i denna blogg)

    Dokumentation
    Alla inlämningsuppgifter samt muntliga redovisningar kommer att dokumenteras i schoolsoft

    *********************************


    We begin with fairy tales and the famous author H.C Andersen.
    1. Go to schoolsoft and open the document called H.C Andersen! You find 2. Choose the one that suits you best!
    Read about H.C Andersen 2 and 2 both in English and in Swedish.
    Translate sentences. (the sentences are below the text about H.C Andersen)

    2. Words to practice to this task =
    H.C Andersen words
    H.C Andersen lägre nivå 

    3. Watching


    Watch the fairy tale and write a review of it.

    The Ugly Duckling part 1 (10 Min)

    The Ugly Duckling part 2 (10 Min) 
    The Ugly Duckling part 3 (10 min) 

    In your review:

    Title of the fairy tale?    

    Setting (var utspelar sig sagan/ plats)? 
    Main Characters, describe them/he or she. 
    What is the problem in this fairy tale? 
    What did the main character have to do in order to overcome the problem?
    How did the fairy tale end? 
    What did you think of it? Why?
     


    4. Work with simple present (grammar) on my grammar blog.
    verb-simple-present-tredje-person-s. 

    5.
    More listening:

    children's books online 

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar