söndag 4 september 2011

Arbetsområde Britain år 7

Pedagogisk planering i engelska för årskurs 7

Arbetsområde: Britain
Tid: v. 36-43 (8 veckor)

Förankring i kursplanen / långsiktiga mål

Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
  • förstå och tolka innehållet i talad engelska och i olika slags texter,
  • formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
  • använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådda, 
  • anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang, och  
  • reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används.

Centralt innehåll - Konkretiserade mål för arbetsområdet

Under första delen av terminen jobbar vi med England-Storbritannien för att lära känna deras kultur, traditioner, levnadssätt m.m. och göra jämförelser med våra egen kultur.
De områden vi djupdyker i är:
skolan
familj/boende
kläder/utseende
fritid
mat
traditioner och kultur

Bedömning
Muntliga, skriftliga uppgifter som testar reception (läs- och hörförståelse) samt produktion och interaktion (tala, skriva, samtala).
Eleverna får ta del av exempeltexter som visar på de olika kunskapsnivåerna.

Undervisning
Eleverna skall under detta arbetsområde:
  • Utvidga sitt ordförråd när det gäller skola, familj, kläder och utseende, boende, fritid, mat och traditioner.
  • Skapa och använda dialoger i matsituationer.
  • Skriva och muntligt berätta om sin familj.
  • Intervjua klasskamrater om deras skolgång och fritid.
  • Beskriva människors utseende och kläder.
  • Beskriva sitt hem och närmiljön.
  • Skapa en berättelse om något i anknytning till Halloween.
  • Granska och korrigera sina texter för att bli säkrare på grammatik.
  • All undervisning sker med stöd av dator där eleverna utvecklar sina kunskaper om hur de använder hjälpmedel, program, internet m.m. i inlärning och utveckling av ämnet.
  • Undervisningen läggs upp på olika nivåer. Alla texter finns i datorn vilket underlättar för de som behöver lyssna till dem. Eleverna kan välja nivå på läxor samt uppgifter.
  • Eleverna kan utifrån en ram av uppgifter själv bestämma nivå samt vilken ordning de ska göra uppgifterna. De får vara med och välja arbetskamrater vid grupparbeten.


Dokumentation


Varje uppgift eleverna lämnar in gås igenom av mig som lärare. Uppgifterna bedöms och de får skriftlig respons på saker de behöver förbättra via schoolsoft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar